Zoeken

Producten

Diensten

Over Ons

Contact

Producten

Diensten

Over Ons

Contact

Onze diensten

Bij Aarts Heftruck Service staat service hoog in het vaandel. Wij tillen service naar het hoogste niveau! We bouwen graag een langdurige relatie met u op. Daarom investeren we doorlopend in kennis, kunde en materialen. Onze servicedienst staat 7 dagen per week, 24 uur per dag voor u klaar om uw machinepark in perfecte conditie te houden. Bel ons indien nodig en we maken meteen een afspraak!

Reparatie

Aarts Heftruck Service heeft een ruim assortiment aan onderdelen op voorraad en is 24/7 bereikbaar voor spoedklussen en reparaties.

Onderdelen

Aarts Heftruck Service beschikt over een eigen, goed opgeleide onderhoudsdienst en een moderne, perfect uitgeruste werkplaats.

Onderhoud & Service

Aarts Heftruck Service heeft service hoog in het vaandel staan. Wij staan voor u klaar om uw machinepark in perfecte conditie te houden.

Keuring

Aarts Heftruck Service is een erkend BMWT keurend bedrijf, dat zelf ook regelmatig door de brancheorganisatie gecontroleerd wordt.

Verhuur

Aarts Heftruck Service verhuurt zowel voor korte als langere periodes materieel. Zo optimaliseren wij flexibel uw interne logistieke vloot.

Ga terug
Vacatures

DME Regelgeving


DME-regelgeving

De DME-regelgeving schrijft voor dat werkgevers een inspanningsplicht hebben om blootstelling voor personeel aan diesel emissie veroorzaakt door verbrandingsmotoren te minimaliseren. De  Inspectie SZW heeft de DME (dieselmotoremissies) regelgeving afgelopen oktober geactualiseerd. De aangepaste DME-norm roept diverse vragen op bij gebruikers van intern transportmaterieel. Bijvoorbeeld moet ik mijn diesel aangedreven vorkheftrucks en ander diesel aangedreven werkmaterieel vervangen? En zo ja, op welke termijn? Geldt dat ook voor Stage V machines? En voor recent aangeschaft nieuw materieel? Enzovoort.

In de eerste plaats moet de werkgever streven naar minimalisering van de DME uitstoot door:
1. vervanging van de dieselemissiebronnen waar dit technisch uitvoerbaar is
(inspanningsverplichting) en;
2. zo niet mogelijk, door het treffen van andere, technisch uitvoerbare reductie- en
bronmaatregelen.
Vervangingsplicht gaat daarbij vóór op het nemen van bronmaatregelen die de
blootstelling voorkomen of verminderen. De ‘inspanningsplicht’ verwacht van
werkgevers dat zij serieus onderzoek verrichten naar de mogelijkheden, en indien
vervanging niet mogelijk is, dat dit gedegen wordt onderbouwd.

Strekking materieelpark
Voor onderstaande categorieën diesel aangedreven heftrucks zijn er alternatieven
voorhanden in de vorm van elektromotoren of LPG-aangedreven machines. Dat duidt
erop dat daarvoor aldus een vervangingsplicht geldt. De vraag is welke termijn daarin
gehanteerd gaat worden (zie navolgend).

Heftruckcategorie           Marktaandeel   LZP lastzwaartepunt
1,5-2,5 ton                          10%                        500
2,5-3,5 ton                          60%                        500
3,5-8 ton                              25%                        600
>8ton                                    15%                        ≥600

Het huidige BiM-DME regime* stelt:
1 Vervangingsplicht voor dieselmotor aangedreven vorkheftrucks met een lastcapaciteit
van 8 ton of minder in een binnen situatie: die moeten binnen een half jaar geweerd
worden uit binnenruimtes. In de praktijk betekent dat vervanging door niet-diesel aangedreven varianten.

 

* Momenteel werkt de Inspectie wederom aan een wijziging die waarschijnlijk begin
2020 wordt gepubliceerd. Tot die tijd geldt het huidige regime, maar tot publicatie is de
Inspectie terughoudend in de handhaving en betracht coulance in de
vervangingsplicht. Dat neemt niet weg dat inspecteurs op eigen gelegenheid in
bijzondere omstandigheden hiervan kunnen afwijken.

2 Vervangingsplicht tenzij, …. (voor ‘overige situaties’)
In de BiM-DME worden naast heftrucks ook andere mobiele voertuigen genoemd
waaronder heftrucks met een lastcapaciteit van 8 tot 12 ton (binnen en buiten),
graafmachines, hoogwerkers, enzovoort. En het gaat daarbij om toepassing waar
elektrisch aangedreven of LPG-aangedreven alternatieven voor beschikbaar. Twee
opties:
• uitfaseren bestaand materieel of
• schriftelijk aantonen dat vervanging niet mogelijk is.